Miód – energetyk dla biegaczy

Zimowy wieczór, trochę aktywności i herbata z miodem smakuje dużo lepiej. Cenny składnik diety, ale i nie tylko. Obecnie na rynku dostępne są również przeróżne maści na bazie miodu. Przez wielu jednak wciąż niedoceniany. Jest naturalnym produktem.

Miód to ideale źródło energii. 100g miodu dostarcza 328 kcal (1373 kJ), a jedna łyżka stołowa ok. 65 kcal (272 kJ). Jak co niektórzy informują, wykorzystywany przez zawodników już podczas igrzysk olimpijskich w starożytnej Grecji. Można spotkać się z różnymi odmianami – w zależności  od roślin z których pszczoły zbierały nektar, spadź i pyłek kwiatowy.

Ten nektar jest źródłem węglowodanów – ok. 80% składu. Oferuje podobną ilość węglowodanów do dostępnych na rynku żeli energetycznych. Tyle, że te drugie zawierają często różnego rodzaju konserwanty bądź też barwniki i substancje słodzące. Podstawą składu miodu są cukry proste, a więc łatwo przyswajalne przez nasz organizm. Jest to idealny produkt dla długodystansowców. Jego czas przyswajania to ok. 15 minut – od momentu konsumpcji do dostarczanie paliwa do mięśni. Mów się, że biegacze specjalizujący się w biegach na długich dystansach powinni dostarczać ok. 30-60 g węglowodanów na godzinę. Łyżka miodu – to ok. 17 g. Można więc spożywać ok. 2,5 łyżki co godzinę, by zachować odpowiednie zapasy glikogenu.

Miód ma również liczne właściwości lecznicze. Zwłaszcza zawartość w nim substancji antybakteryjnych korzystnie wpływa na organizm po treningach w okresie jesienno-zimowym, kiedy to odporność organizmu jest mniejsza.

Polecany „klasyczny” domowy izotonik na bazie miodu:
– ok. 1 l wody;
– 2 łyżki miodu naturalnego;
– szczypta soli;
– sok wyciśnięty z niecałej 1 cytryny.

domowy izotonik

Więcej o zaletach miodu.

Komentarze

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *