Bieganie naturalne. Zdrowe czy nie?

Ostatnimi czasy włączyłam się w dyskusję ultramaratończykow dotyczącą biegania
naturalnego. Zdrowe to czy niezdrowe? Zacznę od tego, że zazwyczaj argumentem, który słyszę od zwolenników biegania boso bądź też w obuwiu minimalistycznym jest „kiedyś tak biegali”. Tylko co oznacza to „kiedyś”? Posunę się do stwierdzenia, że owo „kiedyś” oznacza czasy nim człowiek wynalazł buty i zaczął wszystko zalewać „betonem”. Na pewno jest w tym racja iż z biegiem czasu zaczęliśmy osłabiać własne organizmy. Instynkt przetrwania zamienił się w wygodę. Obuwie odebrało mięśniom stopy pracę.

Nie ukrywajmy jednak. Owo obuwie jest obecnie dla nas czymś naturalnym, zaś przemierzanie boso ulic niejako „wytykane palcami”. Nosimy je już od dziecka. Bez niego poruszmy się zazwyczaj letnią porą po plaży, czasem po trawie. Obecnie mieszkając w centrum „betonowego miasta” znajdziemy również tereny zielone. Liczne kampanie związane z czyszczeniem po swoich czworonożnych przyjacielach nie działają jednak skutecznie. Poruszanie się po zielonej trawie zamienić się może w skoki między odchodami, a to nie ma nic wspólnego z przyjemnością.

Bieganie boso na pewno ma zalety. Jest świetnym ćwiczeniem wzmacniającym mięśnie stóp. Poprawiającym czucie głębokie. Zgodzę się jednak z wieloma trenerami iż nie jest substytutem dla tradycyjnego biegania. Wspomina się równie często o trenujących boso mieszkańcach Afryki mogących pochwalić się dużymi osiągnięciami. Tylko przyjrzyjmy się rekordom świata. Czy aby nie wszystkie zostały osiągnięte w butach? Jednym z uczestników dyskusji był jak się okazało fizjoterapeuta, który wspomniał, iż naturalne bieganie po twardy zebrało żniwo i nadal zbiera. Co widać w jego gabinecie.

Czy buty mają znaczenie? Ze swojego doświadczenia przyznam iż w w strój startowy nie trzeba mocno inwestować. Choć na pewno specjalistyczny zwiększy komfort biegu. Jednak to co nałożymy na stopy jest ważne. Nawet bardzo. Musi bowiem niejako zamortyzować podczas uderzenia trzy bądź też nawet czterokrotną masę biegacza.

Autorzy Joe Puleo i Dr Patrick Milroy książki „Anatomia biegania” jeden z rozdziałów poświęcili budowie butów do biegania. Jak przytaczają, te mogą być szyte na różne sposoby. Dobór obuwia jest niezwykle istotny. Ma bowiem związek z kontuzjami. Niezbędna jest jednak świadomość jakiego rodzaju mamy stopę. Określić można to na podstawie badań specjalistycznych w sklepie na bieżni, bądź też prostą metodą odcisku mokrej stopy.

Źródło: http://www.runandbecome.com/natural-gait-analysis
Źródło: http://www.runandbecome.com/natural-gait-analysis

Dla przykładu więc osoby z tendencją do pronacji powinny skorzystać z butów wykonanych techniką straight-last. Mają bowiem one wbudowane w podeszwie środkowej mechanizmy zapewniające stabilność. Dla porównania zaś dla stóp z małą pronacją – technika slip-last, a by stopa mogła wykonać jak największą pronację, która pozwoli zaabsorbować uderzenie.

Źle dobrane obuwie powoduje kontuzje?

Autorzy wspomnianej książki przytaczają ciekawe przykłady. U osoby, która ma małą pronację, ale biega w obuwiu z dużą stabilnością pojawić się mogą: bóle łydek, zapalenie ścięgna Achillesa, czy zespół pasma biodrowo-piszczelowego. Zaś na odwrót – osoby z dużą pronacją biegające z małą amortyzacją mogą nabawić się kontuzji przeciążeniowych: stopy, piszczeli i przyśrodkowej części kolana. Tu jest chyba odpowiedź na pytanie czy dobór odpowiedni jest istotny. Dodatkowo np. zbyt luźny but w śródstopiu, pomimo dobrego dopasowania może również wywołać bóle piszczeli.

Oczywiście nie neguję biegania naturalnego. Jednak w moim odczucie istotna jest nawierzchnia. Po wspomnianym betonie – już czuję tę siłę działająca na stawy. Choć znam osoby, które tak biegają. Po miękkim, zwłaszcza plaży – lubię sama pobiegać. Wszystko jednak z umiarem. Trening taki powinien być stopniowy, bo jeśli dotąd poruszaliśmy się zawsze w obuwiu, nasze mięśnie są mocno osłabione.

Komentarze

Komentarze

2 thoughts on “Bieganie naturalne. Zdrowe czy nie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *